Isnin, 7 Mac 2011

MEE UDANG

Sumber :myresipi

BAHAN2
1 kg mee
300 gm udang bersaiz L
4 sudu besar cili kisar
*4 ulas bawang merah
*3 ulas bawang putih
*1 sudu besar udang kering
*1/2 inci halia
1 sudu besar petis (aku gantikan dgn 1 kiub ikan bilis)
3 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
keledek/kentang yg telah direbus dan lenyek-optional(aku guna keledek)
gula dan garam
tauge dan sawi
daun bawang dan bawang goreng
-bertanda*-dikisar

CARA2
-Rebus udang hingga masak..tapis keluar udang dan asingkan airnya.Air rebusan udang simpan
-Tumis cili kisar hingga garing..kemudian masukkan bahan2 yang telah dikisar.Tumis hingga garing dan naik bau
-Masukkan air rebusan udang..biar kuah mendidih.Masukkan sos tomato,sos cili dan petis/kiub ikan bilis.Renehkan kuah.
-Masukkan garam dan gula.Letakkan kentang/keledek yang telah dilenyek untuk memekatkan kuah..kalau suka kuah cair,jangan isi.Aku isi keledek..selain memekatkan,kuah juga lebih manis dan sedap.Akhirnya aku masukkan telur dan biarkan masak dalam bentuk sebiji...dalam resepi asal takde tapi aku saja tambah.
#Cara hidang-Celur mee,tauge dan sawi.Masukkan udang yg telah direbus..tuang kuah dan tabur daun bawang serta bawang goreng.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...