Isnin, 21 Mac 2011

GULAI IKAN PANTAI TIMUR

BAHAN2
3 ekor ikan kembong-tenggiri pun boleh
santan-1 biji kelapa/1 tin
sedikit lengkuas-dalam 1cm
serbuk kunyit/kunyit hidup
3 biji bawang merah/ 1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sb cili kisar-optional untuk sape2 suka pedas
1 keping asam gelugur
1 biji timun (aku guna timun sayur/cina)
cili api-untuk sape tak suka pedas gantikan cili hijau/merah

CARA2
-Siang dan bersihkan ikan..ketepikan dulu
-Tumbuk lengkuas,kunyit,bawang merah dan bawang putih hingga lumat (kalau malas..blend je) Kemudian masukkan bahan2 tumbuk/blend kedalam periuk.Masukkan juga santan,asam gelugur dan cili kisar..Masak sampai santan mendidih.
-Dah mendidih...masukkan ikan,garam dan perasa.Biar jap ikan tu masak.
-Last sekali masukkan timun yang telah dipotong dan juga cili api atau cili hijau/cili merah.Masakkan lagi beberapa minit Kemudian padamkan api

*gulai ni banyak dijual di pantai2 timur..so aku tak pasti asalnya dari negeri kelantan..terengganu atau pahang.
*api jangan kuat..kuah tak berapa cantik nanti.Mak aku kata santan naik kepala.
*aku masukkan timun sayur..jadi masukkan awal sikit.Aku masukkan sekali dengan ikan sebab timun sayur ni keras sikit.
*sape tak suka berlemak...boleh kurangkan kuantiti santan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...