Isnin, 20 Februari 2012

MASAK LEMAK PUTIH UMBUT KELAPA

Tersentuh hati aku baca blog kak badaria tadi..Begitu banyak dugaan  yang menimpa.Kalaulah aku..hmmm aku sendiri tak pasti boleh menghadapinya atau tidak.Kadang2 betul juga ungkapan kata2 bila susah semua menghilang termasuklah saudara tapi bila senang..yang lama tak bertanya khabar pun boleh muncul.Tapi tak semualah orang yang sebegitu...cuma benda begitu lumrah berlaku pada zaman sekarang ni.Semoga Allah terus memberi kekuatan pada Kak badaria.Jom berbalik pada tajuk utama...sebenarnya aku ni dah lama teringin sangat nak makan kerabu umbut kelapa.Baru2 ni masa pergi Lulu Gharaffa..terjumpalah umbut ni.Tak pasti pula aku diimport dari negara mana.Aku beli ler seketul..balik rumah bila nak siang/potong..allamak agak keras dan tua sikit.Kalau buat kerabu memang kurang sesuailerr..so aku ubah kepada menu masak lemak putih.Aku pernah makan tapi tak pernah buat.Nak call mak..kredit phone pula tak mencukupi.Last2 google jerr.Ternampaklah resepi di Blog memasak terfemes ni..Abg mat gebu..Alhamdulillah soodappp.Hubby yang tak pernah makan pun boleh terima tekaknya dengan masak lemak putih ni.Tima kasih bebanyak pada che mat gebu...


BAHAN-BAHANNYA :-)
1.5 kg umbut kelapa, disagat nipis dan rendam (aggaran sahaja)
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
1 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
2 - 3 batang serai, dititik
1200 ml santan cair
300 ml pati santan
2 biji bawang besar, hiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
Garam dan gula secukup rasa
sedikit ikan bilis-aku tambah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan umbut tadi dan masukkan ke dalam periuk bersama2 udang kering, bawang besar, bawang putih, lada hitam dan serai. Kacau rata dan tuang santan cair. Masak hingga mendidih.
  2. Perlahankan api dan masak lagi hingga umbut lembut. Tambah santan pekat,ikan bilis, garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau rata dan biar mendidih perlahan untuk 2 - 3 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan, ulam-ulaman dan ikan masih atau ikan goreng...


Inilah umbutnya.Nampak comel je tapi bila dah dibelah...agak kecewa la juga.nasibbaik masih boleh diselamatkan.Balik ni..nak suruh mak korbankan pokok kelapa sebatang bagi aku lepas hajat..he..he..pokok penuh keliling rumah.Aku gengkan masak lemak putih umbut kelapa ni dengan sambal tumis ikan bilis(laki aku wajib ada menu pedas) dan ayam goreng kunyit.

2 ulasan:

AZLINA berkata...

Assalamualaikum...tak sangka pulak kat sana pun ada jual umbut kelapa. kalau kat tempat akak ni pun jarang2 ada jual di pasar. nampak sedap & cukup lemak kuahnya tu.. :))

samsulaili berkata...

waalaikummussalam kak..sini banyak barang kita.Diorang import dari thailand..filipina ngan malaysia.Daun kesum pun ada.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...