Khamis, 23 Februari 2012

KURMA TELUR..

Hari ni awal sikit aku masukkan entry..tapi Malaysia dah nak tengah hari pun.Qatar lewat 5 jam..Dah 2 minggu aku berpuasa (kecuali hari jumaat dan sabtu).Habis je sahur..ngadap komputer jap sementara tunggu azan pastu terus siapkan sarapan.Bila banyak hari berpuasa ni..sahur memang kurang berselera untuk makan.Nasi memang langsung tak boleh masuk..tadi aku sahur dengan sekeping roti je.Alhamdulillah aku tetap boleh bertahan sampai waktu berbuka puasa.Aku ada minum cocoa collagen..perut rasa tak lapar sangat dan kurang rasa mengantuk.Aku dah minum cocoa collagen ni dalam setahun..untuk aku memang berkesan.Berbalik pada tajuk utama semula..telur antara penyelamat bagi aku untuk hujung2 minggu.Kitorang keluar beli barang dapur seminggu sekali..so kadang2 hari khamis atau jumaat,barang basah memang licin.Nasib baiklah telur ada.Macam2 boleh buat..kurma..gulai/kari..sambal..masak kicap..masak taucu dan paling malas goreng dadar atau kosong je.Biasanya aku buat kurma sebab peberet family terutama yang paling kecik.Adam hantu kurma..menambah nambah nasi kalau ada menu ni...



Bahan:-
  • 4 biji telur-rebus pastu kopek kulit.
  • 1 batang serai-ketuk
  • 2 ulas bawang merah -mayang
  • 1 ulas bawang putih-mayang
  • 2 cm halia-mayang memanjang
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 sudu besar rempah kurma-bancuh dengah sedikit air
  • santan
  • cili merah & hijau - dibelah x putus(aku x isi sbb anak2 x mkn pedas)
  • 2 biji kentang - kupas dan belah 4
  • 2 biji bawang besar - belah 4 setiap 1
  • garam secukup rasa
  • sedikit gula dan perasa
  • minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
-Panaskan minyak, tumiskan bawang merah,bawang putih dan halia yang dimayang serta kayu manis, lawang dan pelaga. Kacau hingga naik bau.
-Masukkan pula pes kurma (rempah dicampur air) dan serai.Perlahankan api dan masak hingga pecah minyak.Proses ni biar lama sikit supaya rempah betul2 masak.
-Masukkan telur dan kentang..gaul rata
-Pastu masukkan santan, garam,gula,perasa,bawang besar dan cili. Masak hingga nampak berminyak dan kuah agak pekat. 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...