Rabu, 1 Februari 2012

THAI GINGER CHICKEN

Di Qatar baru 7 pagi sekarang.Aku masukkan awal sikit entry sebab kejap lagi kalau adam bangun..komputer ni hak milik dia.Umur baru 2 tahun lebih..tapi main game dengan buka youtube,teror giler budak kecik tu.Kalau along lagilah...hari2 main game facebook dengan berchatting.Budak2 zaman sekarang....Entry kali ni Thai Ginger chicken.Sini ada satu restauran di Al Dhakira club yang sediakan hidangan ni.Kalau pergi,memang aku wajib order..sedap di tekak aku.Baru2 ni,dengan semangat berkobar kobar..aku cuba untuk masak sendiri.Alhamdulillah laki aku kata sedap dari restauran sebab yang bini dia masak selera Malaysia.Lebis pedas dan masin.Di Qatar ni..kebanyakan masakan memang tak berkuah..kurang pedas dan kurang masin.Itu sebab aku jarang makan diluar kecuali Fastfood.Jom layan resepi ni...Resepi asal dari blog ini(dlm english)..

THAI GINGER CHICKEN

* 400 grams chicken, cut into well pieces
* 1 tablespoon minced garlic
* 1 cup fresh mushrooms, sliced
* 1/2 cup red peppers, cut diagnally
* 3 tablespoons finly sliced ginger
* 2 tablespoons fish sauce
* 1 tablespoon soy sauce
* 2 tablespoons oyster Sauce
* 1 teaspoon sugar
* 1/4 cup chopped onion
* 2 spring onions, cut into 1" long
* coriander leaves (for garnishing)
* cooking oil

CARA2 MASAK :

1. Heat oil in a wok. Add garlic and stir fry until golden.
2. Add chicken and stir fry until nearly cooked, then add fish sauce, soy sauce and oyster sauce and stir until it begins to bubble.
3. Add the rest of the ingredients and stir fry until the chicken is done.
4. Transfer to a serving dish and garnish with coriander leaves. Server immediately with hot steamed rice.

*Aku tambahkan cili api dan sedikit serbuk lada hitam.Sos ikan dan soy sauce aku tak isi sebab sini ada dijual tapi agak meragukan kerana import dari filipina dan thailand.Aku gantikan dengan kicap.

2 ulasan:

Mamasya berkata...

Aslmkum samsulaili,salam kenal dr Cairo. sama rupanya di Qatarpun byk buah strawberry...ni peluang nak mkn byk2kan..
thai ginger chicken...lepas ni dah tak payah order restoren...masak di rumah lagi berbaloi...

samsulaili berkata...

waalaikummussalam..a'ah terlebih banyak pula strawberry sampai jemu la pulak.En somi pun cakap juga..tak payahla beli2..ayang cuba2 je masak.Beli bukan sedap pun.Ambikk kau..kenalah masak hari2 jawabnya..he..he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...