Jumaat, 10 Februari 2012

IKAN BILIS GORENG CILI API..

Salam Jumaat...lambat masuk entry arini sebab tadi busy sikit.Biasalah kalau hari cuti camni..hubby aku tak keja..along pulak tak sekolah.Tayang lauk ala ala darurat je sebab di rumah ni takde langsung stok barang2 basah.Hari jumaat aku memang malas nak keluar..jadi masak je lah apa yang ada.Belek punya belek..haaa dapat idea.Masak yang ringkas je lah.Ikan bilis campur kentang goreng cili api dengan masak kurma telur(peberet sikecik).Kecil2 dulu mak aku selalu masak ikan bilis style camni..yerlaa..aku dulu orang susah.Jumpa ayam sebulan sekali pun dah syukur.Bila masak macamni je..rasa nak menitik air mata teringat mak abah di kampung.Rindu Allah je yang Maha mengetahui...Resepi aku tak letak lengkap sebab aku main campak2 sesuka hati je.Rasanya ramai tahu cara masak masakan ringkas ni..

IKAN BILIS GORENG CILI API

Segenggam Ikan bilis
1 biji Cili merah
5 cili api
1/2 biji bawang besar-hiris kasar
1 asam keping
garam
kentang (optional)
Limau nipis-kalau suka

-Potong kentang pastu goreng kejap dalam minyak.nampak empuk..angkat dan ketepikan.
-Dalam kuali tadi..goreng kejap cili api,cili merah dan bawang besar.Angkat dan ketepikan
-Goreng pula ikan bilis sehingga garing.toskan
-Tumbuk/kisar cili api,cili merah dan bawang besar.Panaskan minyak dan goreng kejap bahan2 tumbuk/kisar dan asam keping...letakkan sedikit air.Masukkan kentang dan ikan bilis yang sudah digoreng tadi.Kacau sebati..kalau kurang masin..tambahkan garam.
-Semasa menghidang..boleh perahkan limau kalau suka

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...