Jumaat, 25 Februari 2011

GETOK UBI KAYU

Tak berapa lawa kaler getok aku kali ni.Lepas bancuh adunan batter tu..cari punya cari tak jumpa jumpa pewarna kuning.Ni kes lupa lagilah yang bahawasanya pewarna kat umah ni semuanya dah takde dalam stok.Ohhh adakah aku semakin tua kerana kerap bebenor lupa sekarang ni...hu..hu..hu..Tak kisahla walaupun warnanya pucat..janji rasanya tetap mabeless.Oklah layan je bahan2 buat getok ni..resepi tradisi yang cukup simple tetapi besttt.Kalau mak mentua aku (orang sabah) dia takde goreng2.Cuma campur semua bahan2 getok pastu makan je camtu.Tapi mak aku pulak..haaa macam gambar kat atas...Resepi main agak2 ye..senang dan simple je..

BAHAN2 GETOK
Ubi kayu-rebus sampai empuk
gula-ikut tahap kemanisan masing2
kelapa parut
secubit garam
*Kelapa parut biasa aku isi separuh dari ubi kayu.Contohnya ubi kayu rebus 2 cawan..kelapa parut aku isi 1 cawan.
CARA2
-Tumbuk ubi kayu yang dah direbus sampai empuk pastu campurkan dengan semua bahan2 diatas.Kepal2kan pastu buat bentuk bulat kecil2.Ikut sukalah nak besar mana.Bulat2 kan sampai habis.Panaskan minyak dalam kuali..bila minyak dah panas,ambil getok yang dah dibulat bulatkan pastu celup dalam adunan batter.Goreng sampai nampak kuning keemasan(macam goreng pisang)
BAHAN2 SALUT GETOK/BATTER
sumber hasue myresipi-roti goreng rangup
2 cawan tepung gandum
2 1/2 cawan air
2 sudu makan marjerin
1 sudu kecil garam dan gula
sedikit pewarna kuning
-bancuh semua bahan sampai sebati.

ni cara mak aku pulak tapi takde sukatan.main agak2 je
tepung gandum
sikit tepung beras
secubit garam
air
kunyit/pewarna kuning
-bancuh semua bahan dan sebatikan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...