Isnin, 12 Mac 2012

LEMPENG ...RINDU MAKKK.

Baru sudah bersarapan lempeng cicah sambal udang.Arini layan menu wajib aku masa kecik2 dulu.Masa aku kecil dulu..nilah sarapan tiap2 pagi.Awal bulan abah dah dapat duit hasil sawit,barulah merasa sarapan yang mahal sikit.Simple tapi berebut rebut kitorang adik beradik makan.Kitorang tak panggil lempeng tapi tempek atau peknga.Peknga tu ringkasan dari tempek dalam belanga.Terus tetiba rindu pada mak dan family dikampung.Aku ngan hubby je yang makan..anak2 tak layan.Budak2 zaman sekarang..lebih kenal lempeng omputih(pancake) dari lempeng orang melayu.Resepinya sangat2 senang.Budak2 pun boleh buat kot..Tepung gandum campur air dan sedikit garam.Aku tambah telur sebiji.Makanan berkhasiat dan jimat belanja..he..he..udang tu sebab nak habiskan stok.




Yang ini pulak pemberian kawan aku.Dia buat sendiri ikan pekasam.Sini takde ikan sungai so belasah ikan laut je.Biasa diorang guna ikan talapia atau sherry.Aku ni peminat ikan pekasam tapi nak buat malas sikit sebab di rumah ni,aku sorang je yang makan.Jap lagi boleh goreng..hilang diet wehhh.Ikan pekasam ni boleh buat aku makan nasi bertambah.Tak payah lauk lain dah..Goreng pastu gaul dengan nasi..leleh dah air liur.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...