Isnin, 25 April 2011

SAVORY PRATA PUFF

Aritu masa skodeng dapur che mat gebu yang pemes giler tu..aku nanpaklah resepi ni.Mudah..cepat dan soodap.Aku ni hari2 suka skodeng blog2 tapi jenis tak suka tinggal jejak.Tak tahulah kenapa tapi tulah peel aku..kadang2 jelah aku tinggal komen.Nak suruh orang follow akupun..rasanya tak pernah,Biarlah sesape yang follow aku tu..ikhlas hati nak follow.Lagi satu perangai aku..tiap2 hari aku pasti akan melawat semua blog yang aku follow dan berada dalam bloglist aku..tapi macam biasa,sonyap2lah.Memang jenis tak pandai nak tinggal jejak..he..he..kalau buat bisnes mesti bankrup sebab aku tak pandai promosi.Apa pulak melalut ni..layann resepi dari abang mat gebu ni..tapi aku punya taklah secantik dia.Takpe yang penting rasanya tu kannnn
SAVORY PRATA PUFF
BAHAN INTI :-)
1 keping daging burger, hancurkan
1 biji bawang besar, dadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 keping hirisan halia, cincang halus
1/4 biji red capsicum, dadu kecil
1/4 yellow capsicum, dadu kecil
1/4 green capsium, dadu kecil
1/2 camca besar cili kisar
1 camca besar rempah kari
Garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan air
*aku tak isi capsicum sebab tak berapa makan..aku gantikan dengan ubi kentang.

BAHAN LAIN ;-)
3 keping instant prata jenama 'KAWAN" /aku guna prata arab
Telur untuk disapu
Bijan untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak, tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili kisar hingga garing, masukkan rempah kari dan sedikit air, masak sekejap. Masukkan daging dan kacau rata. Tuang air dan masak hingga pekat. Masukkan semua jenis capsicum dan perasakan dengan sedikit gula dan garam secukupnya. Masak hingga kering, rasa dan jika ok matikan api. Sejukkan.
UNTUK SAVORY PRATA PUFF :- Ambil sekeping instant prata, letak 1/3 inti pada 1/2 bahagian prata. Kemudian lipat prata tadi sehingga membentuk seperti kariap. Tekan tepi2nya dengaN garfu, alih ke dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Buat hingga habis untuk baki adunan.
Sapu telur pada permukaannya dan tabur bijan rata. Bakar 25 minit atau hingga masak pada suhu 190C atau hingga kuning keemasan. Sejukka atas jaringan.Kerat 3 untuk setiap satu keping. Hidangkan..

2 ulasan:

Unknown berkata...

sedapnya prata ni..

samsulaili berkata...

tima kasih sudi follow...insyaallah rasanya memang sedap..mudah dan mengenyangkan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...