Selasa, 26 April 2011

MENU SEMALAM...

Arini dah 26 april..wahhh bestttnya sebab dah nak masuk bulan mei.Maknanya lagi 3 bulan aku akan balik bercuti dan jumpa keluarga tersayang di Malaysia.Itulah kerja sape2 duduk diperantauan..asyik mengira hari je..he..he..Tiket pun dah dibeli..Tahun ni lama sikit kitorang cuti..dalam sebulan lebih.Cepat2lah masa berlalu..Macam yang aku bagitau pagi tadi..kesihatan aku kebelakangan ni agak kurang mengizinkan.Semalam aku masak ringkas2 je..butter prawn untuk along(x sempat ambil gambar),sup ayam untuk adam,sambal udang dan ayam goreng halia untuk abang.Aku??masih belum ada selera makan..semalam belasah biskut je pastu makan oat sikit.Oklah..ni resepi ringkas2 yang aku masak semlam..arini punya jap lagi nak cari idea...

SAMBAL UDANG
udang
Cili kering-kisar
sedikit belacan-kisar
1 ulas bawang putih-kisar
1/2 biji bawang besar-kisar
sedikit cili sos
1 biji bawang besar potong bulat
sedikit air asam jawa
air-kalau suka berkuah
garam,gula dan perasa

CARA2
-Panaskan minyak..tumis bahan2 kisar sampai wangi dan naik minyak sikit.Pastu masukkan udang,air asam jawa,cili sos dan bawang besar yang dipotong bulat.Kalau suka berkuah macam aku ni..masukkan sedikit air.Last masukkan garam.gula dan perasa.Nampak udang tu dah masak tutup api.Ringkas je kannnn...

AYAM GORENG HALIA
Ayam-potong kecil2
halia-besar ibu jari.hiris halus memanjang
1 biji bawang besar-potong bulat
2 ulas bawang putih-cincang/dadu halus
kunyit
garam
cili api/cili merah
capcicum/lada benggala
lobak/bunga kobis-x isi sebab takde stok

CARA2
-Ayam yang dipotong kecil2 dibersihkan.Gaul dengan garam dan kunyit.Panaskan minyak dalam kuali..goreng ayam yang dah diperap dengan garam dan kunyit.Goreng ayam separuh masak..angkat dan ketepikan dulu.
-Dalam kuali yang sama,panaskan minyak (guna minyak lebihan goreng ayam tadi) pastu masukkan halia dan bawang putih.Goreng sampai berbau harum dan layu pastu masukkan ayam yang dah digoreng separuh masak tadi.Masukkan juga lobak dan bunga kobis.Kacau2 jap
-Masukkan cili api/merah,capcicum dan bawang besar yang dipotong bulat.Kacau2 jap pastu angkat.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...