Selasa, 5 April 2011

MEE KUNING

Alhamdulillah..jumpa juga aku dengan mesin mee/pasta.Thank's kat my laling sebab belikan..mestilah dia belikan sebab kat umah ni dia ngan sikecik tu hantu mee...he..he..Hari sabtu beli,ahad terus buat projek mee kuning.Semangat tuuu nak merasmikan mesin..ha..ha..Resepi last minute punya,aku call member kat sini(k nor) yang memang dah teror bab buat2 mee ni.Kak nor bagi resepi dan petua sikit2..aku pun main tulis dan ingat2 je.Letak je phone terus mulakan projek.Sambil gaduh2 dengan adam..akupun memulakan projek.Walaupun tak susah mana tapi ianya menjadi susah bagi aku sebab ada tukang sibuk..kita buat diapun nyibuk sama.Lagi dimarah..lagilah dia menjadi jadi ngacau aku..ishhh nak sekeh kecik lagi.Takpe..tunggulah besar sikit,taulah adik mama cubit2.Sibbaik menjadi juga projek aku tapi mee agak terhalus sikit(mungkin sebab mesin pasta kot).Takpe pasni aku akan buat dan buat lagi.Oh ya,kalau kak nor terbaca..sorrylah su ada edit sikit2 ikut cara su buat..

BAHAN2

Tepung gandum-500 gram

1 cawan air - lebih kurang 200ml

1 biji telur

1 sudu kecil garam

1 sudu kecil air kapur-optional.aku tak isi

2 sudu besar minyak masak

kunyit/pewarna kuning


CARA2

-Satukan telur,air,garam,minyak masak,kunyit/pewarna kuning dan air kapur.Kacau2 sikit sampai garam larut. -Masukkan tepung dalam bekas.Buat lubang ditengah2 tepung.Masukkan bahan2 yang telah disatukan tadi.Uli hingga jadi doh kental.Adunan memang agak keras..kalau lembut nanti selepas rebus mee kurang sedap

-Ambil doh dan bahagikan kepada beberapa bahagian.

-Ambil satu,leperkan guna mesin mee/pasta.Gunakan no 1...buat proses ni dalam 3 kali..Kemudian gelek sampai licin(guna ketebalan makin berkurang)

-Ketebalan akhir(no 4) sapu tepung atasnya supaya bila keluar tak melekat

-akhir sekali,lalukan bawah mesin untuk mee.

-Proses merebus pulak..didihkan air dalam periuk (masukkan minyak masak sikit).Dah mendidih air,mee celurkan sikit2.Celur kejap je..tak sampai 5 minit pun.Cepat2 angkat..toskan kejap pastu gaul dengan minyak.Buat proses yang sama sampai habis.

*mesin pasta ni bila aku guna ketebalan no 4..keluar halus la pulak.pasni kalau buat lagi,aku kena guna no 2 atau 3 je kot.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...