Isnin, 25 April 2011

FRUIT TARTLET/TART BUAH BUAHAN

Alhamdulillah semalam dapat berita jenazah anak kawan aku, kak huda selamat dikebumikan di terengganu.Syukur pada Yang Esa sebab segala urusan menguruskan jenazah di Qatar dan dibawa balik ke Malaysia serta dikebumikan di Terengganu berjalan dengan lancar.Semoga Kak huda dan niki sekeluarga tabah dengan kehilangan Auni Khairina...Allah lebih mengetahui apa yang berlaku.Oklah cerita bab makan2 pulak..semenjak dua menjak ni..anak2 aku kuat betul makan.Tambah2 si adik...nak dukung pun rasa patah lengan aku.Yang along..cepat tinggi tapi badan tetap kurus macam abah dia.Makan nasi bertambah tambah..petang dengan pagi mesti ada kuih.Alamatnya..mama diorangni memanjang duduk dalam dapur.Tak kisahla..janji diorang makan,hilang rasa segala penat memasak.Ni salah satu peberet anak2 aku..fruit tart..Kalau aku suka tart telur tapi males betul nak buat sebab nanti aku sorang je makan..pelik betullah kenapa diorang tak suka tart telur :(.Dah banyak kali buat fruit tart ni..dan aku paling suka resepi dari kak Rinn..kena dengan tekak family aku..layannn

BAHAN2:
250gm butter, dilembutkan pada suhu bilik
120gm icing sugar
2 biji kuning telur
440gm tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla

CARA CARA:
1.Adun semua bahan sehingga menjadi doh. Gelek di atas papan sehingga setebal 5mm.
2. Susun acuan tart di atas dulang dan tebarkan doh yg digelek tadi ke atasnya. Tekan ke atas
acuan utk mendapatkan bentuk dan memotongnya.
3. Cucuk-cucuk dgn garpu dan bakar selama 20min atau sehingga kulit tart agak brownish
pada suhu 175 drj cels.
4. Keluarkan dari oven dan tanggalkan pastri dari acuan dan biarkan sejuk.

CASTARD
Bahan-bahan:
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung castard/tepung jagung(aku guna tpg jagung)
8 sudu makan gula
2 cwn (500ml) susu segar
2 biji telur
2 sudu makan mentega

Cara-cara:
1. Campurkan tepung gandum, tepung castard/jagung dan gula dlm satu mangkuk. Campurkan 2 sudu besar susu dan kacau rata.
2. Masukkan telur dan terus kacau lagi.
3. Masukkan selebih susu dan kacau sebati.
4. Masukkan dalam microwave dan masak dengan suhu tinggi sehingga pekat.
Sesekali buka microwave dan kacau bancuhan supaya tidak berketul.Masak atas dapur pun boleh tapi gunakan api yg perlahan
5. Apabila sudah likat..keluarkan dan masukkan mentega. Terus kacau hingga sebati.
Tidak perlu masukkan semula ke dalam microwave/atas dapur

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...