Selasa, 26 April 2011

LAKSAM

Salam pagi selasa..harap2 kesihatan aku akan bertambah baik.Dalam seminggu ni aku kerap pening2 dan muntah.Makan je..mesti keluar balik..biasanya kalau macamni,sah aku nak kena demam.Kalau sebab lain..oh tidakkkk,adam kecil lagi dan teramat lasak sekarang.Mungkin cuaca panas kot sekarang ni,tu yang badan pun kejap sihat..kejap tidak.Hmmm..laksam ni aku buat hari ahad baru2 ni.Dah lama sebenarnya aku terasa nak makan laksam ni tapi asyik tangguh je nak buat sebab memikirkan aku sorang je yang makan.Suami ngan anak2 memang takkan pandang langsung laksam ni..laksa pun sama.Sehari dua ni memang tak boleh tahan dah nafsu nak makan..terpaksalah aku buat juga walaupun untuk sorang makan..sedih tauuu.Kalau kat malaysia..senang je.Aku boleh beli je untuk sorang makan.Lantaklah..sorang makan pun tak kisahlah.Alhamdulillah tercapai juga hajat nak makan laksam ni.Kali ni resepi aku ambil dari yani myresipi.Aku buat separuh dari resepi jelah sebab sorang makan.Sayur mayur takde sebab aku ni spesis tak suka makan sayur mentah2.Tak tertelan dek tekak aku..kecuali salad je lah.

LAKSAM
Bahan-bahan ( 2-3 orang )
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam
bahan kuah:
Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
Sdkt halia
Sdkt bwg putih
Sdkt bwg merah/besar
Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
Santan
Asam keping
Sdkt garam
Sedikit gula merah/gula
1 batang serai-ketuk(ni aku tambah)

Bahan ulam
timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

sambal:
cili merah
belacan
garam
limau
Cara-cara

1.Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak. Tudung periuk takde jadi aku guna loyang je...

2.Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis

3.Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

4.Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

Aku tumbuk kasar2 lada hitam pastu kasiii lebih sikit..baru ada ummmm....

Cukuplah 4 je..nipun aku melantak sorang2 dari pagi sampai malam..

1 ulasan:

Zuwairi Aiman berkata...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...