Khamis, 30 Jun 2011

TART TELUR -resipi 2

Ambil masa untuk mengupdate jap.Menaip entry sambil dengar sinarfm..layan lagu2 yang cukup meninggalkan kenangan.Walaupun banyak radio,aku tetap suka sinarfm.Cuba juga buka radio lain..tapi memang tak boleh ngam dengan lagu2 baru sekarang ni.Tak boleh masuk langsung..entah apa2 punya lirik.Serabut kepala dengar lagu yang merapu meraban.Best lagu2 dulu2 juga..tapi itu atas selera halwa telinga masing2 ler.Kebelakangan ini,alhamdulillah aku berjaya mendisiplinkan diri untuk diet.Nasi dah jarang aku sentuh cuma kadang2 aku termakan juga yang berkalori tinggi tapi bolehla kawal berbanding sebelum ni..makan main tarammm je.Ni salah satu yang sering menjahanamkan diet aku..tapi anak2 suka sangat makan,kenalah juga buat.Kali ni aku cuba resipi dari myresipi yang guna kaedah tak bakar dulu pastri.Rupa2nya jadi juga sama macam kita bakar pastri separuh masak dulu.Aku ikut resipi ni sepenuhnya kecuali susu. Aku gantikan dengan susu segar...

TART TELUR
Sumber : zlinda myresipi
Bahan-bahan ( utk satu bekas tart yg besar tuh )

bahan utk crust :
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula halus
1/2 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon garam
1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)
2 biji telur
bahan utk filling :
1 cawan susu cair-aku ganti susu segar
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan air-aku ganti susu segar
1 tbs tapung kastard
½ tsp vanilla essence

Cara-cara

Utk buat crust
-Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
-Masukkan butter. Sebatikan.Masukkan telur sebiji demi sebiji. Uli hingga menjadi bentuk doh.
*cara aku..pukul telur dan gula sampai kembang.Pastu masukkan bahan2 lain.uli sampai jadi doh.oppss lupa pula..butter tu aku cairkan dulu.

Cara utk buat filling :
-Pukul gula dan telur.Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.

*Tekan2 doh ke dalam bekas tart/pie. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.Bakar dlm oven. Aku guna suhu 170 celcius. Bakar sampai nampak agak2 dah kekuningan orange tuh masak la tuh! 


*Aku taip entry ni pagi tadi.tapi disebabkan masalah nak sign in..dah petang baru dapat publish.Nipun nasib baik baca di fb dan kak madiha guna google crome.Aku cuba guna google crome..alhamdulillah dah o.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...