Rabu, 29 Jun 2011

RINDU SEMAKIN KUAT..

Bersiaran kembali setelah agak lama menyepi.Aku menyepi disebabkan kesihatan yang kurang mengizinkan.Aku ni memang jenis tak tahan panas..kalau panas memang cepat pening dan demam.Tapi tulah..dalam tak tahan panas,dah 4 tahun aku berada di negara padang pasir ni.Semalam genap 4 tahun aruah abang aku pergi.Rasa macam baru je kitorang bergurau senda.Terngiang ngiang lagi suara dia dan cara dia ketawa.Dia sentiasa gembira dan ketawa walaupun ada masalah.Bila rindukan dia..air mata aku akan mengalir.Rasa tak tertahan sangat2 sebab dialah insan yang paling memahami dan rapat dengan aku.Malam tadi tetiba aku teringatan dia.Aruah abang sangat2 penakut orangnya (sama macam aku lah tu).Masih aku ingat lagi..dulu tandas di luar rumah..ada satu haritu abang tak tahan kot nak membuang,masatu dalam lepas isya' .Biasanya memang dia takkan ke tandas malam2..tapi aritu dah takleh tahan kot.Masa dia dalam tandas, saja je aku ngan abah nak usik..kitorang baling batu kat bumbung tandas tu.Mencicit aruah abang aku lari keluar dari tandas..he..he..memang penakut sangat2.Tidur pun dia buka lampu.Bila teringat aku sedih sangat..macammanalah abang disana dalam keadaan gelap dan seorang diri? Semoga aruah ditempatkan bersama orang yang dikasihi.Satu lagi perangai aruah yang kadang2 menaikkan darah aku ialah dia suka letak katak.Aku ni nampak katak pun dah menjerit.Itu sebab dia suka sangat usik aku.Biasanya dia letak dalam kasut sekolah.Tapi ada satu haritu,aku sedang tido.Buka mata je..katak atas badan aku.Menjerit tak hingat dunia aku masa tu.Macam nak pengsan pun ada.kesian aruah kena marah ngan mak abah.Tapi bukannya dia serik..pastu dia buat lagi.Kadang2 dipegangnya katak pastu nak masukkan dalam baju.Tak cukup tanah aku lari..he..he..geram dan kelakar bila diingat ingatkan balik.Masa kenduri kawin aku..dialah manusia paling sibuk..mengalahkan abah la pula aku tengok..he..he..Itulah aruah abang aku.Lurus bendul,periang,kelakar,anak yang terlalu patuh ngan mak abah,abang yang sangat penyayang,suka kawan dengan orang tua dan suami yang terlebih mithali.Apa yang paling aku kesalkan sekarang..perangai isteri aruah.Dia dah berkahwin lain..aku tak kisahla sebab itu hak dia.Tapi aku kasihankan anak2 dia.Kesian budak2 tu sebab macam takde mak je.Mak sibuk dengan suami je.Dahla suami dia kerja tak tentu..Sekarang ni dia hanya harapkan duit kakak ipar aku.Tapi yang aku geram duit tu adalah duit socco aruah.Setiap bulan duit tu masuk untuk perbelanjaan anak2 aruah tapi duit tu dihabiskan pulak kakak ipar ngan laki baru dia.Anak2 aruah hari2 call nak balik tinggal ngan mak ayah aku.Tapi apakan daya..mak ayah aku dah tak larat dan sering sakit2.Sekarang ni,tiap2 kali cuti sekolah diorang lari balik umah mak ayah aku.kesian budak2 tu..hampesss punya bekas kakak ipar aku.Mesti aruah menangis kalau tahu.Aruah dulu nyamuk gigit anakpun dah marah inikan pula dibiar terabai.Anak sedara dua orang tu..sorang darjah 5 dan sorang lagi darjah 3..boleh bayangkan mak dia biarkan diorang naik bas berdua dari kelantan ke pahang..pompuan pula tu.Ma aku bagitau,buda2 tu kurus kering sekarang ni.Hanginnnn betul aku..Apa yang panjang sangat aku melalut ni..hmmm rindunya aku pada aruah.Terlalu banyak kenangan yang terindah.Hanya doa yang mampu aku kirimkan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...