Khamis, 9 Jun 2011

HAKKA CHEEN LOONG PAU

Musim panas di Qatar semakin menghampiri puncaknya.Malam2 pun panas bukanmain.Aircond dalam bilik buka 19c pun tak terasa kesejukannya.Yang paling aku tak tahan air paip..panas siap berasap.Terpaksalah aku isi air dalam baldi dulu..dah sejuk sikit baru bagi budak2 ni mandi.Kalau bulan puasa ni,paling kesiam laki aku la..kerja dalam panas terik.Bulan puasa memang dah selalu ada member dia yang pitam dan tak berpuasa.Bukan sengaja tak berpuasa tapi cuaca terlalu panas menyebabkan ada antara member laki aku buka puasa pastu ganti balik selepas musim panas habis.Cuaca panas sini tak macam malaysia.Panasnya jenis yang terik(macam duduk tepi api) pastu jenis kering.Kalau di malaysia..panasnya jenis melekit badan dan bila angin akan terasa sedikit sejuk.Sini pulak..kalau angin..fuhhhh lagilah terasa kepanasannya.Pedih kulit2 wehh.Sibbaik laki aku bulan puasa ni kerja sampai pukul 12 tengah hari je.Alhamdulillah kerja negara ni..bulan puasa dia bagi separuh hari je.Gaji macam biasa jugak.Banyak pulak terbebel..oklah layan resepi yang aku ambil dari blog kak madiha.Dah lama buat sebenarnya tapi hari ni baru berkesempatan untuk masukkan dalam blog..aku saja buat nipis.Teringat tahun lepas masa balik kampung,aku jadi ketagih dengan kuih ni.Rasa hari2 nak pergi bakery dalam Giant Putatan.Sedappp sangattt

Source : Aunty Yochana
http://auntyyochana.blogspot.com/2006/08/hakka-cheen-loong-pau.html

Ingredients for the skin:

200 gm. Hong Kong flour (I used all purpose flour)
1/2 tsp. baking powder
1 tsp. Instant Yeast
35 gm. castor sugar
40 gm. shortening
100 ml. water (if dough is too dry, add a little bit more water)

Ingredients for fillings:

Mix all together:

100 gm. roasted groundnuts - blend
1 Tbsp. sesame seeds - roasted
30 gm. castor sugar
a pinch of salt
some water

I used Red bean paste (25 gm each & make a round ball)

Method:

(1) Mix all the skin pau ingredients into a mixer and beat till you get a smooth pliable dough. If it's too dry, add in a little bit water.
(2) Scale into a round ball and let it rest for 1 hour.
(3) Scale proved dough into 40 gm. portions and then wrap with fillings of your choice. You can either wrap with peanut fillings or red bean paste. Press lightly to flatten the surface.
(4) Leave to proof for another 45 mins.
(5) Heat up frying pan with some oil (not too much) and fry the paus until golden brown on both sides.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...