Rabu, 15 Jun 2011

MEE BAKSO KUAH SAPI

Minggu ni,aku kurang berkesempatan nak masukkan entry.Adam demam sejak ari sabtu aritu.Puncanya kena panas.Iyelah..dah mama ngan abahnya bawa pi jenjalan tengah tengah hari buta..panas terik pulak tu.Si adam ni pulak jenis tak tahan panas langsung..itu sebab balik malaysia je,dia mesti meragam kalau dalam rumah panas.Kat umah nipun..24 jam on aircond budak kecik ni.Along pulak terbalik sikit..dia tak tahan sejuk.Kadang2 aircond punya pasalpun boleh gaduh dua beradik ni.Iyerlahh..along tak tahan sejuk..dia pilah tutup aircond.Si adik apalagi cepat2 tarik kerusi panjat pastu onkan balik.Selalunya adik yang menang sebab along jenis mengalah..he..he..cian along.Baru2 ni buat bakso.Bagi aku ngan cik abang..sedapppp.Boleh buat dan buat dan buatttt lagiii.Resepi aku ambil dari blog kak ina kl.Aku tak ikut sejibid macam kak ina sebab aku tambah rempah sup.Biasalah,nak masak apa2 kena ikut selera anak tekak sendiri kan.Aku biasa makan bakso member indonesia buat,tapi tak berapa kena dengan tekak sebab rasa macam hanyir2 sikit.Itu sebabnya aku isi rempah sup dan alhamdulillah sedap di tekak aku.Aku buat simple je dan tak isi sayur sebab kat umah ni kurang peminat sayur.
 
BAHAN2
60g sawi - celur dan dipotong (aku x isi) 
60g mee kuning - celur dan toskan
1 sudu makan bawang goreng
1 sudu makan daun sup - x de aku ganti daun bawang

Untuk Kuah@Sup
1500ml air rebusan daging@kiub pati lembu-aku guna kiub
4 ulas bawang putih - cincang-aku  tumbuk
1 sudu makan kicap cair-aku x isi
1 sudu makan batang saderi - cincang
1 sudu makan minyak - utk menumis
1 sudu teh garam
1 sudu makan rempah sup
1 inci halia - tumbuk(aku tambah)
Untuk Bebola Sapi@Bakso
400g daging lembu hancur
1 sudu makan tepung gandum
2 sudu makan tepung ubi
1 biji putih telur
1/4 sudu teh serbuk lada sulah
1/4 sudu teh garam
Bahan sampingan (tak ikut)
Cili padi - tumbuk dgn air rebusan daging@air limau
sos tomato - ( tak letak)
kicap manis ABC ( guna kicap kipas udang)
Bahan sampingan
bawang goreng serta sambal kicap.
Cara-cara
Untuk membuat bebola sapi@bakso
Campurkan semua bahan. Ambil sedikit dan bulat2kan kecil. Rebus dengan air mendidih hingga terapung, angkat dan toskan. 

Untuk membuat kuah
Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan halia yang ditumbuk hingga harum, masukkan air rebusan/kiub pati lembu,rempah sup, garam dan saderi cincang. Masak hingga mendidih dan matikan api.

Yang ini untuk sikecik adam..so kosong je lah yerrr

Untuk hidangan - Atur mee kuning, bihun, sawi dan bebola di dalam mangkuk. Tuang kuah bakso panas. Tabur dengan bawang goreng, cili tumbuk, sos tomato dan juga kicap manis. Hidangkan.Aku tambah sambal kicap.

Tips: Rebus bebola@bakso di dalam air mendidih dengan api sederhana.Jangan dengan air yg terlalu mendidih! Ini akan menyebabkan bakso@bebola akan pecah dan teksturnyer tidak halus.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...