Ahad, 9 Mei 2010

Apa nak jadi....

Tak habis habis...bila aku baca suratkhabar (online je lah kan) macam2 kes jenayah kat malaysia sekarang.Yang hairan bin ajaib tu orang melayu pulak tu yg banyak terlibat..melayu tu maknanya islam kan???takde akal fikiran ngan pengetahuan agama ke??(tak banyak..takkan asas agama langsung takde ke?)Entahlah...apa nak jadi tak tahulah.Tapi kadang2 bila difikir fikirkan balik oleh aku yang taklah berapa nak pandai sangat...antara masalah jenayah ni berlaku sebab kewangan.Kenapa aku kata kewangan???contohnyalah negara yang aku tinggal sekarang Qatar ...Negara ni kategori kaya dan kecil je.Susah nak dengar berlaku jenayah..ada,tapi jarang2.Mat rempit??? sini takde mat rempit sebab anak orang sini kategori senang2.Motor pun jarang nak jumpa kat jalanraya..yang biasa adapun berkuasa besar je.Ragut????Dah takde mat rempit..ragut lagilah takde.Merompak??rasanya jarang dengar juga..pernah aritu aku tengah jalan2 kat shopping complex,selamba je aku tengok pekerja bank masukkan duit kat mesin.Takde pengawal sorangpun..kalau kat malaysia yang ada pengawal bersenjata pun kena rompak juga kan...Buang anak??memang takdelah...nak jumpa budak2 muda sini melepak lepak kat pasaraya pun susah.Lagipun sini pakai jubah(laki ngan pompuan) so masalah sosial taklah banyak sangat.Malaysia sekarang aku tengok fesyennya dah makin tak cukup kain..takpelah nak buat cammana ,takde duit nak beli kain..tu yang pakai singkat2 ngan ketat tu kan..he..he..jangan marah.Entahlah..bila aku tengok sini susah nak jumpa kes2 jenayah pelik..terpikir juga aku..kan bagus kalau rakyat malaysia semua senang2..barulah masing2 tak payah pikir nak cari duit sampai terdesak nak buat perkara pelik2 dan rumahtangga boleh hancur.Itulah bezanya Qatar ngan Malaysia..sini rakyat ngan pemimpin sama2 dapat kongsi kesenangan..kat malaysia???yang kaya bertambah kaya...yang sebaliknya??pikirlah sendiri..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...