Khamis, 26 Januari 2012

FAJITAS...SENANG DAN SEDAPPP

Kesihatan kurang mengizinkan sejak dari semalam lagi.Aku memang kalah dengan cuaca sejuk..kalau terlalu sejuk,mulalah datang selesema,pening kepala dan lemah2 satu badan.Tapi demam macam manapun..dapur tetap berasap sebab kesian pulak laki ngan anak2 aku nak makan.Selagi aku berdaya..perut diorang tetap aku akan layan tapi kalau sebaliknya...main hello..hello fast food ajerlah jawabnya.Rumah aku ni memang wajib ada roti tortilla.Senang dan penyelamat dikala emergency.Tortilla ni boleh dipelbagaikan dia punya inti.Ikut selera masing2.Kali ni aku letakkan inti fajitas ayam dalam roti tortilla ni.Resepi aku cedok dari blog Nannie.Sedap dan sudah semestinya resepi ni akan ada ulangannya..



FAJITAS AYAM

2 ketul dada ayam
1 bji limau nipis - aku guna lemon
1/2 sudu besar gula
2 sudu besar herba oregano kering
1/2 sudu besar serbuk cili cayenne
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis
1/2 sudu serbuk jintan manis
2 biji bawang besar
1 biji cili capsicum merah
1 biji cili capsicum hijau
1 biji cili capsicum kuning
Serbuk lada hitam secukupnya
Garam secukupnya
Minyak zaitun/sayur untuk menumis

CARA MEMASAK
Potong ketulan dada ayam menjadi kepingan kecil , isi ayam ni diperap bersama serbuk herba oregano , serbuk kayu manis , cili cayenne , gula , garam , serbuk lada hitam dan jus limau nipis . Parut kulit limau nipis dan campur dalam isi ayam tadi kemudian dikacau semua bahan dan perap ayam ni selama 1 jam .

Kupas semua bawang besar kemudian potong nipis-nipis . Potong semua cili capsicum . Panaskan minyak secukupnya dan masukkan semua isi ayam dan dikacau sampai ayam masak kemudian masukkan semua bawang dan digaul sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua cili capsicum dan digoreng sampai masak . Rasa ayam jika ada bahan yang kurang boleh ditambah . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .
 
*Aku tambahkan juga sedikit timun dan salad.Potong timun dan salad pastu gaulkan dengan sedikit mayonis.Letak dalam roti tortila pastu fajitas ayam diatasnya.Balut roti tortilla.Tortilla jangan lupa panaskan dulu..kalau tak,pecah2 ler roti tu sebab keras.

Fajitas ayam aku balutkan dalam roti tortila.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...