Ahad, 8 Januari 2012

AYAM GORENG CILI API DAN SIRA LABU

Selamat berhari minggu buat kengkawan di malaysia.Aku di Qatar..pagi tadi agak sibuk sikit sebab along arini first day sekolah untuk term 2.Laki aku pun kerja..pepagi busy la buat sarapan dan siapkan apa2 yang patut untuk diorang.Sekarang bolehla berehat sikit sebab tinggal adam je.Alhamdulillah adam ni jenis berdikari..semua benda dia buat sendiri.Bangun tido..dia pi buka peti sejuk cari makanan.Pastu dia duduk depan tv,makan sorang2.Dah makan dia main arr sorang2.Bagus betul budak ni sekarang (nak bagi mama dia makin berlemak di badan..sebab tu dia tak buat hal kot..he..he..).Arini aku masukkan resipi ringkas je.Semalam aku cuti memasak..merayap dari pagi sampai malam.Gilerrr jap aku masa jenjalan.Mana taknya semua tempat tengah sale 50%.Rambang mata dan rabak duit laki aku..ha..ha..

AYAM GORENG CILI API

Bahan-bahan :
Ayam - potong ikut suka
belacan
1/2 biji bawang besar
2 cm halia
2 ulas bawang putih
1-2 batang cili merah/ hijau
Cili api - ikut tahap kepedasan masing2
1 batang serai-ketuk/titik
1 asam keping
Garam,gula dan perasa
1 biji bawang besar-potong bulat
1 biji tomato - belah 4 atau 6

cara-cara :

1. kisar belacan, bawang besar, bawang putih, halia, cili merah/hijau hijau dan cili padi

2.Panaskan minyak. lumurkan ayam dengan kunyit dan sedikit garam.Goreng ayam tapi jangan terlalu garing. kemudian angkat dan asingkan.

3. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan2 kisar dan serai hingga naik bau.masukkan sedikit air dan asam keping.masukan semua perasa.

4. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan bawang yang dipotong bulat.Dah nampak semua sebati dan masak..last masukkan tomato.kacau2 jap pastu boleh tutupkan api.Kalau suka berkuah..boleh masukkan sedikit air.Lagi pedas,lagiler best..keluar habis air hidung ngan mata.. syookkkk wooo



Yang di bawah ni rasanya ramai yang tahu buat kan.Sira labu..peberet aku ni.Sonangg je nak buatnya.Labu buang kulit..bersihkan pastu potong kecil (saiz ikut suka la).Pastu labu rendam jap dalam air kapur.Last masukkan gula dan labu dalam periuk.Masak guna api kecil je.Boleh juga masukkan sikit air dan daun pandan bagi wangi.Ada orang masukkan bunga cengkih tapi aku kurenggg suka so aku tak letak bunga cengkih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...