Khamis, 21 Julai 2011

APAM POLKADOT DAN MIMPI BURUK...

Bangun tidur pagi tadi,bantal aku basah dengan air mata.Rupa2nya tangisan aku dalam mimpi betul2 menyebabkan air mata aku keluar.Kerana mimpi tu jugalah aku terbangun pukul 2 pagi..aku bermimpi anak sulungku tiba2 hilang semasa disekolah.Selepas puas mencari..aku hanya jumpa jasad kaku anakku dalam keadaan yang amat menyedihkan.Jasad kakunya yang dah tak bernyawa aku temui dengan masih berpakaian sekolah.Dia dibunuh dan digantung.Aku hanya mampu meraung dan merayu..tetiba aku terbangun dari tidur dan air mata masih mengalir.Terbangun je jam 2 pagi tu..aku hanya mampu beristighfar.Ya Allah jauhkan perkara2 buruk dari berlaku terhadap keluargaku.Aku terus bangun dan menuju kebilik along.Terus aku tatap dan cium dia sepuas puasnya.Ya Allah lindungilah anak2 ku..aku masih belum puas memeluk,mencium,bergurau senda dan berada disisi mereka.Pastu aku terus bersahur dan puasa.Terus aku tak boleh tidur kerana mimpi tu terus menghantui aku walaupun mungkin ini hanya mainan tidur/syaitan semata mata.Hmmm pengajaran yang boleh aku ambil..selagi hayat dikandung badan,hargailah dan curahkan sepenuh kasih sayang kepada insan2 yang kita sayangi.
Oklah layan pulak apam yang dah terlalu ramai mencuba.Aku buat apam polkadot ni untuk diberikan pada budak2 mengaji.Jiran indonesia aku ada mengajar agama dan mengaji kepada budak indonesia dan malaysia sepanjang cuti summer ni.Orang yang mengajar ni taknak apa2 bayaran..jadi aku selalulah buatkan makanan/kuih2 untuk budak2 ni makan.

APAM POLKADOT
Sumber : myresipi
 Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )
  • 3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 150 ml susu segar@susu cair
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovalette
  • filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
  • pewarna

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan apam kedalam mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
  2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
  3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
  4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahajaletakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
  5. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak
  6.  Aku tak isi filling sebab anak2 aku tak suka.

Inilah along anak mama yang amat2 manja.Berbanding dengan adik..along sangat sensitif.Selalu dibuli adik tapi tak pernah melawan sebab terlalu sayangkan adik.Adik lebih berdikari berbanding along yang terlalu berharap pada mama.Semoga anak mama dilindungi selalu.

Sibuk mengira takut tak cukup untuk diberikan pada kengkawan dia.Saaayanggg anak mama..mmmuahhh

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...