Rabu, 6 Julai 2011

MASAK MERAH IKAN BAWAL

Mood jeles tahap gaban sekarang ni.Bukan jeles kat laki aku tapi kat kengkawan.Uwaaa..dah ramai yang mula balik kampung sempena cuti summer ni.Hari2 ada je yang update status kat Facebook diorang dah nak bertolak balik kampung.Aku sebulan lebih lagi..lama je rasanya nak menunggu bulan 8.Esok last sekolah untuk term ni..mula buka sekolah semula 11 september nanti.Kebanyakan kawan2 aku disini diorang balik kampung dengan anak2 sampai lepas raya.Masing2 tinggalkan suami.Aku takleh buat camtu..memang terasa nak cuti lama2 tapi bila teringatkan suami sorang2 kat sini..kesian la pulak.Sape nak jaga makan dan pakaian dia.Laki aku ni jenis makan kat umah..payah betul nak makan kedai.Tapi sebab utamanya..kitorang memang jenis susah nak berpisah.Nak berkepit selalu..sehari tak jumpa pun rinduuu gilerr rasanya.Ha..ha..kalau adik aku baca mesti dia muntah darah.Romantiklah konon2nya tu..he..he..Panjang pulak melalut.Masak merah ikan bawal ni peberet anak bujang aku yang sulung.Kalau masak camni..memang menambah nambah la nasi.Along ni makan kuat sangat2 tapi badan cekeding.Korang bayangkanlah..umur 7 thn berat baru 18 kg.tu pun sebab dia tinggi budaknya.susah hati tengok badan.Kalau lemak kat badan aku yang berkilo kilo ni boleh derma,dah lama aku bagi..he..he..

MASAK MERAH IKAN BAWAL

BAHAN2
2 ekor ikan bawal-bersih..gaul dgn garam dan kunyit
2 ulas bawang kecil-mayang
1 ulas bawang putih-mayang
1 inci hali-mayang
1 biji bawang besar-kisar
3 ulas bawang putih-kisar
1 inci halia-kisar
1-2 sudu makan cili kisar
1 sudu makan sos cili
santan-ikut kepekatan yang diingini
sedikit gula
garam dan perasa
daun sup-potong panjang(macam isi dalam sup)

CARA2
-Panaskan minyak dalam kuali..goreng ikan bawal sampai masak.tapi jangan terlalu garing.Angkat dan ketepikan.
-Masukkan minyak dalam periuk..agak2 dalam 3 sudu besar.Bila minyak dah panas,tumiskan bahan2 yang dimayang.Dah kekuningan sikit..masukkan bahan2 kisar dan cili kisar.Tumis sampai pecah minyak.
-Masukkan sos cili,santan,gula,garam dan perasa.Mengelegak/mendidih kuah..terus masukkan ikan bawal yang digoreng tadi.Last masukkan daun sup(aku tak isi sebab takde).Biar jap je pastu terus tutup api.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...