Rabu, 6 Julai 2011

TEPUNG PELITA

Baru sudah masak makan tengah hari.Arini aku masak nasi carrot,ayam panggang ala kenny rogers dengan dalca sayur.Pastu buat sos ala2 sos nasi ayam untuk makan dengan ayam panggang .Sementara ada kesempatan ni..aku masukkan dulu tepung pelita yang aku buat untuk makan petang 2 hari lepas.Resepi ni aku ambil dari yani myresipi.Sedappp..Laki aku makan suam2.Aku pula suka yang sejuk2 dari peti..tapi apapun resipi ni memang best.

BAHAN2
  • 1 cawan tepung beras

  • 1 cawan gula

  • 5 cawan air

  • 4 sudu besar tepung beras(ratakan)

  • 1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan

  • 4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air

  • sedikit kapur dan sedikit garam

  • Cara-cara

    -Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati
    -Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
    -Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
    -Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
    -Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
    -Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.Sejukkan
    *Atas lapisan hijau aku taburkan sedikit gula pastu baru letak lapisan putih.
            Lembut...manis..lemak..wangi..dan semestinya..sooodappp


    ni mangkuk adam.dia taknak yang lapisan putih.belasah makan yang hijau ni je sebab manis

    Tiada ulasan:

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...