Selasa, 19 Julai 2011

AYAM GORENG BEREMPAH (KUZIE KATERING)

Penyakit malas mengupdate datang jap..Entah apa pasal pun tak tahula.Aku ada masa untuk update masa anak2 tidoq je..kalau diorang dah bangun..hmmm memang susah.Komputer yang biasa aku guna ni..along pakai untuk main game (cuti sekolah ni..inilah keja dia).Laptop ada tapi aku kureeenggg suka sikit.Tambah2 si adam tu memang pantang nampak aku pegang laptop.Mesti dia nak menaip sekali.Baru2 ni aku sempat pergi pasar malam yang diadakan di community aku ni.Konon2 nak ambil gambar la..last2 kamera tu senyap je dalam beg.Mana tidaknya..adam meragam tak mahu jalan..minta dukung(udahla badan tu dah nak masuk 12 kg)Tangan sebelah kanan dukung adam..sebelah kiri pegang barang2.Along lesap merayau..menyesal rasanya tak datang dengan laki aku.Aku konon2nya malas nak nyusahkan laki aku (dia ngantuk baru balik memancing) pergilah dengan kawan2..last2 menyesal tak sudah.Lain kalilah aku masukkan gambar suasana pasar malam disini..:(.Tutup citer..ayam goreng berempah ni rasanya dah terlalu ramai yang cuba..sedappp tambah2 dia punya serdak tu.Aku suka lebihkan lengkuas dengan serai.Yang ni aku usha dan ambil dari blog kak ummie kuantan yang sekarang makin2 meletup letup namanya.

AYAM GORENG BEREMPAH (KUZIE CATERING)
Resepi: Pak Engku (Kuzie Catering)
Sumber:KAK UMMIE

Bahan:-
4 labu bawang merah-blend
6 batang serai-blend
2 tongkol lengkuas-blend
3 sudu rempah kari ikan
3 sudu kunyit
5 sudu cili kering-blend
5 helai daun kari
5 tangkai cili kering dipotong 3
garam,gula dan serbuk perasa
*kak ummie tambah:1 sudu beso biji ketumbar+jintan manis+jintan putih

CARA2
  1. 1 ekor ayam dipotong 16/atau ikut suka. Bersihkan dan toskan.
    Perapkan ayam tadi bersama semua bahan-bahan blend bersama rempah, cili kering...perap lebih satu jam..
  2. Panaskan minyak untuk "deep fry" dan goreng ayam tadi, api biar sederhana. Bila serdak agak kekuningan, tapis dan asingkan agar tidak hitam dan hangus (*akak biarkan jek..ok laa..xda la hangus sangat...sedang sedap makan..hehe)
  3. Bila ayam dah masak, masukkan daun kari dan cili kering potong tadi.
  4. Tabur atas ayam bersama serdak tadi
Nampak macam gooolap..tapi tak hangit dan pahit pun.Sedap betul meratah camtu jerrr

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...