Isnin, 11 Julai 2011

JOM BERSARAPAN...

Tajuk entry tu khas untuk mereka diQatar je ye..Malaysia rasanya sekarang ni dah nak makan tengah hari.Arini makan yang agak berat dan berkalori  sikit.Malam tadi godek2 apa yang patut pastu pagi tadi cuma tebar roti dan buat kuah kari,Pagi ni melantak murtabak..untuk anak2 aku buat roti canai sebab diorang takkan sentuh murtabak ni.Kulit murtabak aku buat sama resipi roti canai.Cik abang cicah dengan kuah kari dan aku pulak lebih suka kuah bawang.Kelam kabut punya pasal..warna merah terover ler sikit.Kari aku buat kari kosong tanpa santan.Inti murtabak pulak..

daging dipotong halus/kecil2-agak2 je lah
2 ulas bawang putih-kisar
sedikit halia-kisar
3 biji bawang merah-kisar
1 sudu rempah kari daging
2 sudu rempah kurma
bawang besar 2 biji-1 dadu kecil..satu lagi potong nipis
kentang-dadu kecil
garam,gula dan perasa
-Daging perapkan dengan rempah kurma dan rempah kari daging.Masukkan sedikit air...ketepikan.Panaskan sedikit minyak dalam periuk.Tumis bahan2 kisar.Dah layu sikit..masukkan daging yang telah diperap.Masak sampai daging agak lembut.Boleh tambah air sikit kalau daging masih liat.
-masukkan kentang.biar empuk jap pastu masukkan bawang yang didadu..garam,gula dan perasa.Masak sampai kering tapi jangan hangit pulak.Tutup api dan masukkan bawang  yang dihiris nipis.siap
*untuk buat murtabak..letakkan inti atas kulit..pecah telur sebiji.lipat dan masak macam buat roti canai


siap untuk dimakan


Ni pulak makan tengah hari aku sejak dua menjak ni..oat tambah fresh milk  dengan buah..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...