Khamis, 4 Ogos 2011

AYAM PERCIK

Salam ramadhan..arini dah masuk 4 hari kita berpuasa.Alhamdulillah masih diberi kesempatan olehNya untuk kita berjumpa bulan yang mulia ni.Bulan ramadhan tahun ni,aku masak simple2 dan tak terlalu banyak lauk.Bukan apa..takut membazir sebab di rumah ni tak terlalu ramai.Tahun ni,tahun kedua anak sulung aku berpuasa..semoga dia dapat habiskan 30 hari.Hari pertama ramadhan aku masak ayam percik,kangkung goreng belacan,ulam timun dan sambal belacan serta kuih seri muka.Hari kedua pulak ayam masak kicap,chili crab dan kuih tepung pelita.Semalam pulak..aku masak tomyam,ayam masak merah,goreng pedas kupang dan donat.Arini ni rasanya nak masak set nasi minyak je kot.Bulan puasa ni masa agak terhad untuk masukkan entry.Aku biasanya berkesempatan mengadap komputer ni waktu malam je..bulan puasa ni pulak malam agak sibuk.Itulah sebabnya asyik tertangguh je nak update blog.Arini ni aku masukkan resepi ayam percik yang aku ambil dari Myresipi.Sedap tapi bagi tekak aku..kena kurangkan kuantiti gula.So pandai2lah agak2 kuantiti gula tu 

AYAM PERCIK
Bahan-bahan ( Anggaran 2 ekor ayam )
  • 500 gm bawang besar
  • 50 gm halia - diblender
  • 50 gm lengkuas - diblender
  • 50 gm bawang putih - diblender
  • 5 batang serai - diblender
  • 2 cawan gula-aku kurangkan
  • 3 sudu stok ayam serbuk-aku guna 1 ketul kiub ayam knorr
  • 5 senduk cili mesin
  • 5 senduk cili sos
  • 1/2 kg santan
  1. Campurkan semua bahan dan dimasak sampai mendidih
  2. Apabila sudah mendidih, masukkan ayam hingga separuh masak
  3. Asingkan ayam dan siap untuk dibakar, kuah yang lebih disimpan untuk dicurahkan di atas ayam nanti
  4. Bakar dan siap untuk dimakan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...