Jumaat, 12 Ogos 2011

KUIH LOMPANG

Salam pagi jumaat.Selepas bersahur tadi,mata takleh nak tutup la pulak.Layan komputer jap.Sejak dua menjak ni aku dah jadi hantu citer2 korea.Pantang ada masa je..mesti ngadap citer2 korea.Selalu aku tengok di Mysoju ataupun Dramacrazy.Aku paling suka tengok di dramacrazy sebab gambar videonya cantik dan laju jerr..takde buffering2 sangat.Bulan2 puasa ni kurang sikit masa tidur sebab sini 3.42 dah masuk subuh.Biasanya 2.30 aku dah bangun sahur.Malam pulak tidur dalam pukul 12..maknanya 2 jam setengah je aku tido.Kadang2 lepas subuh aku sambung tido tapi kalau sikecik bangun..tak jadiler sambungnye.Sekarang ni aku sedang menghitung hari untuk balik malaysia.tak sabar rasanya nak jumpa insan2 tersayang setelah setahun berjauhan.Raya tahun ni aku beraya di sabah...terus terang memang sedih juga rasa hati sebab tak dapat beraya bersama keluarga tercinta.Agak kurang sikitlah semangat beraya.Ikutkan perancangan asal beraya dipahang tapi last minute abang suruh beraya disabah.Memang mula2 dengar keputusan laki aku..kecewa giler sebab macam2 yang aku dah rancang dengan family di kampung.Diorang pun dah happy sangat2 sebab dari tahun lepas janji nak beraya pahang.Tapi..hummm terpaksalah redha demi menjaga hati orang tersayang.Mujur mak abah aku jenis memahami dan agak open sikit pemikiran diorang.Diorang pun tahu aku serba salah..Tutup buku citer pasal beraya.Bukan apa,kadang2 kerana giliran beraya ni pun..boleh jadi punca suami isteri bergaduh.Bagi aku..kadang2 kita perlu mengalah dan bertolak ansur.Jangan terlalu ikutkan hati (walaupun dalam hati menangis..buat2 happy lah juga).hummm baru2 ni aku buat kuih lompang.tekak ni teringin sangat nak makan.seumur hidup..nilah pertama kali aku buat sendiri.Alhamdulillah sedap bagi tekak aku cuma kurang comel sebab guna brown sugar je dan air menitis sikit masa kukus tu.Jom layannn kuih tradisi kita ni...Sumber dari myresipi

KUIH LOMPANG

Bahan-bahan

  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 1 sudu makan tepung ubi
  • 1 sudu kecil air kapur
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan gula merah
  • 2 cawan air
  • daun pandan
  • kelapa parut putih + secubit garam + daun pandan simpul - kukus kejap

Cara-cara

  1. satukan gula melaka dan gula pasir dalam periuk kecil kemudian masukkan 1 cawan air bersama daun pandan. masak atas api kecil hingga gula larut. sejukkan sebentar
     
  2. satukan tepung beras dan tepung ubi dan tuang satu cawan air dan air kapur. gaul rata
  3. kemudian tuang air gula yang telah sejuk tadi. gaul hingga sebati
  4. tapis adunan dan tuang dalam acuan lompang yang telah di sapu ngan sedikit minyak.
  5. kukus 10 minit atau hingga masak. bila dah masak kuih akan jadi berlubang di tengahnya.
  6. hidang bersama kelapa parut yang di kukus tadi.


lubangnyer dah jadi tapi atas kurang comel sebab kena air kukusan.

2 ulasan:

AZLINA berkata...

Assalamualaikum..Dtg tengok kuih lompang ni, lama dh akak x mkn.

Selamat berpuasa yea!!

samsulaili berkata...

waalaikummussalam.malu pulak pakar memasak macam akak tengok.saya budak baru belajar :).selamat berpuasa juga untuk akak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...