Selasa, 16 Ogos 2011

LOMPAT TIKAM

Idea..idea..idea.Apalah agaknya aku nak masak arini.Buntu wehhh rasanya kepala sebab hari2 masak sampai kadang2 jadi blurrr.Kalau di malaysia boleh juga sesekali ngelat pergi bazar ramadhan.Semalam laki aku beli ayam sebab bini dia merungut lauk dah habis.Hambikk ko..5 ekor ayam dia beli sekaligus.Apa aku nak buat dengan ayam2 yang tersusun cantik je dalam peti tu.Jangan terkejut pulak bila bagitau 5 ekor ayam.Sini ayamnya cinonet jerr.Sekor biasanya dalam 600 ke 700 gram jer.Besar sikit je dari tapak tangan aku.Tapi harga..mak aiii mahal wehhh.Heran juga aku..apasal la ayam arab ni halus2.Dalam kepala ni rasanya nak buat rendang.Pokok kunyit pun tumbuh subur di balkoni.Bahan2 pun rasanya semua dah ada...humm jap lagilah fikir.Demam aku ni belum baik lagi..tapi boleh la masak2 lagi.Cuma batuk je makin teruk sampai kadang rasa nak terkencing dalam seluar.Adam ngan laki aku pun dah mula demam..batuk dan selesema.Setakat ni along je lah yang masih kuat..Banyak lagi gambar masak2 yang tak sempat aku tayang sebab kesuntukan masa.kali ni aku masukkan entry lompat tikam kelantan.

LOMPAT TIKAM KELANTAN
sumber : umi e myresipi


Bahan-bahan ( satu keluarga (4-6orang) )
  • A: Tepung hijau
  • 250gm tepung beras
  • 700ml santan cair
  • secubit kapur sirih (campur dalam santan cair)
  • secubit garam
  • sedikit pandan paste/pewarna hijau
  • B: Santan pekat
  • 1500ml santan pekat
  • 80gm tepung beras (untuk pekatkan santan)
  • secubit garam
  • C: Pulut merah
  • 1 cawan pulut
  • 1 cawan santan cair
  • sedikit pewarna merah
  • D: Air gula
  • 300gm gula melaka
  • 3 cawan air
  • sehelai daun pandan

Cara-cara

  1. Campur kesemua bahan A dan tapis
  2. Masak atas api hingga pekat
  3. Campur kesemua bahan B dan buat serupa dengan A (adunan B lebih cair dan lembut berbanding dengan A)
  4. Untuk C-Cuci beras pulut kemudian masak dengan air dan sedikit pewarna merah (umie masuk microwave je - cepat)
  5. D pulak-Masak gula melaka bersama air dan daun pandan hingga cair dan mendidih. Kemudian tapis.Aku guna brown sugar sebab stok gula melaka dah habis.
  6. Setelah semuanya siap, ambil serba sedikit setiap dari nya dan curahkan air gula secukupnya :)



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...