Isnin, 15 Ogos 2011

VIETNAMESE SPICY LEMONGRASS CHICKEN

Alhamdulillah dah masuk hari ke 15 kita berpuasa.Cuaca di Qatar sekarang memang sangat..sangat panas.Minggu lepas laki aku hampir2 pengsan ditempat kerja.Disini kalau pitam ditempat kerja pada bulan puasa adalah perkara yang agak biasa la.Mungkin faktor cuaca.Bayangkanlah suhu kadang2 mencecah 50 celcius..bulan puasa pulak tu.Dah la sini pukul 5 pagi matahari dah mula memancar dengan amat2 terangnya.Kesian pulak dengan laki aku,tapi nak buat macamana..berkorban demi masa depan anak2.Along dalam tempoh kuarantin..aku tak benarkan dia main diluar sekarang.Cuaca terlalu panas..mudah sangat dapat penyakit.Aku pun sekarang tengah dapat pakej lengkap.Batuk..selesema..pening dan demam.Suara pun dah ngalahkan ella ni..10 hari je lagi nak balik malaysia.Harap2 cepatlah sembuh.Cerita pasal balik malaysia..hmmm entah kenapa tahun ni kurang sikit semangatnya.Cuti pun tak rancang lagi nak merayap mana..mungkin last minute kitorang belasahhh jelah merayap mana2 tempat menarik di Malaysia.Ikutkan aku rasa nak pergi melaka dengan genting..tapi tengoklah dulu sebab banyak benda nak diselesaikan.Jadual kitorang memang padat sebab banyak tempat kena pergi.Adatlah setahun sekali baru balik.Yang paling wajib pi kuantan tengok rumah kitorang.Panjang pulak bercerita pagi ni..baru2 ni aku usha resipi2 ayam di myresipi.Bukannya apa..hari2 masak ayam,sampai kehabisan idea.Musim panas ni aku memang tak pergi pasar beli ikan.Sini pasar bukan macam malaysia..dia jual luar kedai dan tak berbumbung.Tepi laut pulak tu.Panas wehhh..tak kuasa aku.Alternatifnya..hari2 mencekik ayam dengan daging je lah.Masa usha myresipi aku terberkenan dengan resipi ni..simple dan unik.Sedap ditekak family aku tapi aku kurangkan penggunaan gula sebab kitorang memang tak berapa gemarrr masakan manis ni.

VIETNAMESE SPICY LEMONGRASS CHICKEN
Sumber:tulip77 myresipi
 
  • 3 keping isi ayam, potong saiz kecil2-aku guna 1/2 ekor ayam
  • 3sb gula-aku kurangkan 2 sb
  • 2sb minyak masak
  • 3sb sos ikan
  • 3btg serai - ketuk
  • 1sb cuka
  • 1sb sos tiram
  • 1bj bawang besar - potong dadu
  • lada merah & lada hijau - potong menyerong

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan gula dan biarkan sebentar hingga bertukar warna gelap. Masukkan ayam & bawang.
  2. Lepas 5minit masukkan serai & lada. Perlahankan api & masuk bahan2 lain & gaul biar sekata. Jika kering masukkan sedikit air.
  3. Rasa & adjust apa2 yg terkurang. Hidang panas2 dgn nasi putih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...