Jumaat, 6 Mei 2011

SARDIN PUN SOOOODAPPP.....

Dah jumpa balik cuti hujung minggu.Aku minggu ni masih terperuk dalam rumah sebab abang masih sibuk dengan shutdown.Ikut perancangan minggu depan last sibuk..wahhh tak sabar rasanya nak tunggu minggu depan.Bila abang dah tak sibuk..ini bermakna masa untuk kitorang merayap dan bershopping.Sape tak suka shoppingggg..tipulah kan.Dalam kepala ni dah ada perancangan nak menghabiskan duit..sabar..sabar..seminggu je lagi.Hmmm..umah aku ni banyak betul stok ayam dalam peti sebab abang dengan anak2 kurang makan ikan.Kalau beli ikan..aku sorang jelah makannya..sedihnyalah.Along makan ikan tapi memilih..ikan yang mahal2 dan banyak isi sikit macam siakap,kerapu,ikan merah dan ikan bawal hitam.Semalam dek kerana jemu dan kepala otak aku dah beku tak tahu nak masak apa lagi ayam...last2 aku belasah sardin.Sedap juga sesekali belasah sardin ni.Along dengan adik taknak makan nasi semalam..so aku buat pizza dengan kentang putar untuk diorang.Layan menu sardin jelah hari ni ye..pssstttt walaupun sardin tapi abang siap menambah nasi..he..he..aku???masih proses diet,so tak makan nasi.

BAHAN2
sardin
2 biji bawang merah-tumbuk
2 ulas bawang putih-tumbuk
sediki halia-tumbuk
cili api-ikut kepedasan masing2
air asam jawa
1 biji bawang besar-potong bulat
ubi kentang-potong sederhana tebal
air-sape suka berkuah
garam dan perasa

CARA2
-Panaskan minyak..goreng sekejap ubi kentang sampai agak garing/empuk yg dalamnya tu.Angkat dan ketepikan dulu.
-Dalam kuali dan menggunakan minyak yang sama,masukkan bahan2 tumbuk dan tumis sampai berbau harum pastu masukkan air asam jawa.Masukkan sardin..sape suka berkuah,masukkan air sikit.Last masukkan kentang,bawang besar,garam dan perasa.Biar kejap..pastu boleh tutup api.Makan ngan nasi pun sooodapp


Haa..ini fresh dari kebun balkoni aku.Senang..rasa nak makan sayur je..cabut sikit.Pastu masak.Masih banyak lagi dalam pasu..esok2 la pulak aku pikir nak buat apa dengan sayur tu.Kucai dengan bendi pun dah banyak.Esok kena petik juga bendi tu sebab kalau tua keras la pulak nanti.


Buat sup sayur bodo je semalam.Isi ayam sikit untuk aku makan camtu je tanpa nasi.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...