Rabu, 11 Mei 2011

AYAM MADU NASI KANDAR

Matahari dah terik walaupun baru pukul 6 pagi di Qatar.Semalam tengah hari dah cecah 45 celcius.Baru2 ni kawan aku ada buat kenduri aqiqah pastu salah satu menu kat umah dia adalah ayam madu nasi kandar.Menu ni bukan tuan rumah yang masak tapi member aku yang lain..biasalah bila kenduri masing2 tolong bawa masakan sorang sikit.Kena la pulak dengan tekak aku..so dengan tak malunya aku minta resepi.Tapi resepi dia bagi main agak2 je sebab yang masak ni suami dia.Member aku ni orang johor..suami orang penang.Disini aku kongsikan resepi tu.Aku dah masukkan sukatan sikit2..bolehla sape2 nak cuba.Apa2pun tima kasih kat kawan aku nora dengan kimi..

AYAM MADU NASI KANDAR
BAHAN PERAP
bwg besar-1biji utk sekor ayam(aku guna ayam 800 gram)
bwg putih-4 ulas
halia-1 inci
garam
gula
-Bahan2 diatas kisar dan perap dgn ayam at least 4 jam sblm menggoreng, warnakan ayam dgn pewarna merah oren(aku letak pewarna kuning campur merah sikit) gaulkan dgn tepung jagung dan goreng.... (make sure kuali x lekat ya..kalau x nanti hasil gorengan x cantik) .Angkat..tos dan ketepikan

BAHAN TUMIS
serai-dalam 2 batang(ketuk2 sikit)
daun kari-3 pelepah(lagi banyak lagi wangi)
daun pandan-xde stok so aku letak esen pandan sikit
bawang besar-1-2 biji(hiris bulat)
cili api-ikut pedas masing2(potong kecil2)
cili hijau-potong serong atau dadu panjang
kulit kayu manis
bunga lawang
bunga cengkih
BAHAN2 LAIN
sos tomato-1 sudu besar
sos cili-1 sudu besar
garam
gula
madu-dalam 3-4 sudu besar
- Masukkan minyak(dalam 2 sudu besar) dalam kuali pastu tumis bahan2 tumis sampai layu dan naik bau..
-masukkan sos tomato, sos cili, garam dan gula .Setelah nampak mendidih sikit.. masukkan ayam dan gaul sebati.Kalau suka berkuah,masukkan sedikit air.
-Last sekali ,matikan api dan biarkan ayam agak2 suam2 kuku barulah dijirus dgn madu dan gaul lah biar rata.. Madu tu pandai2 agak.Sape kurang suka manis bolehla kurangkan penggunaan madu


Sedia untuk di ngappp....
Masih dalam kuali





Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...