Khamis, 13 September 2012

SARAPAN PAGI DAN AYAM MASAK LEMAK CILI API

Salam Pagi khamis.Di Malaysia kengkawan semua dah makan tengah hari tapi aku baru terhegeh hegeh nak masukkan entri sarapan.Nak buat macam mana..qatar ni lewat 5 jam daripada Malaysia.Korang semua sarapan..kitorang disini masih sedap zzzzzzzzzzz.Pagi ni mood buat kuih ke laut sikit.Jadi,aku masak ala kadar je lah.Untuk En Suami..aku buatkan roti telur,benjo dan air milo.Along dirumah dia belasah makan pizza pastu bawa bekal roti sosej dengan nugget.Disini diorang wajib bawa bekal.Sekolah sini takde kantin macam di malaysia.Anak aku dah umur 8 tahun tapi tak pernah pegang duit sendiri lagi.Balik Malaysia ni..terpaksalah dia belajar beli makanan sendiri dikantin.Kesian aku tengok along..dia macam susah hati je bila sebut nak balik malaysia for good dan kena sekolah di malaysia.Antara sebabnya mungkin dia tak berapa faham bahasa melayu.kalau cakap melayu..tergagap gagap sikit.Dia boleh faham tapi kita kena terangkan dalam bahasa melayu+inggeris.Paling dia susah hati sebab tengok sepupu dia pergi sekolah bawa beg berat.Disini dia bawa bekal dengan buku sebuah je(parent notice).Siap tanya.mama,malaysia ada swimming pool dengan playground tak? Adoii nilah susahnya kalau budak dah biasa sekolah banyak kemudahan.Aku berharap sangat2 along boleh sesuaikan diri.Semoga semuanya dipermudahkan.Adam debab pulak sarapan nugget,Fries dengan muffin.Anak2 aku ni kalau pagi2 roti je laju.Nasi goreng ke..hmm memang tak nak.Aku pulak??hari2 asyik belasah oat+madu+low fat fresh milk.Arini tekak rasa geli dan muak dah ngadap oat.Jadi ubah selera sikit.Ni lah sarapan aku pagi ni.........
 
Roti telur sekeping(potong 3),Carrot,timun +mayonis.Air..low fat fresh milk.
 
 
Abis cerita pasal sarapan.Sambung pulak menu semalam punya.Untuk anak2 aku buatkan sup ayam.En suami Ayam masak lemak cili api..aku pulak yang kengkononnya diet ni mihun sup.Resepi aku tak berapa detail sangat sebab aku ni jenis kalau masak takde pakai sukatan.Main suka hati je tapi penuh kasih sayang tauuu...Ni resepi yang mak aku ajar dari kecik2 dulu lagi.Sangat2 simple.Tetiba terasa rindu nak makan masakan mak..tak sabar tunggu bulan depan.


 
 
AYAM MASAK LEMAK CILI API
 
 
  • Sekor ayam..potong ikut suka
  • 1 biji bawang besar-tumbuk/kisar
  • cili api ikut kepedasan masing2-tumbuk/kisar
  • 1-2 batang serai-ketuk
  • kunyit hidup-tumbuk/kisar            
  • santan cair
  • santan pekat                                      
  • daun kunyit- disiat 
  • 1-2 keping asam gelugur             
  • garam dan perasa secukup rasa
  •             
    *boleh tambah tomato atau nanas.kali ni aku masukkan nanas            

    Cara-cara

    Potong dan bersihkan ayam. Cili api, bawang besar dan kunyit hidup ditumbuk/kisar hingga lumat, serai diketuk. Masukkan ayam,nanas ,bahan2 yang telah ditumbuk/dikisar ,serai dan santan cair ke dalam periuk. Masaklah hingga mendidih. Pastu Masukkan santan pekat, asam gelugur,garam dan perasa. kacau hingga rata. Api jangan kuat sebab takut santan pecah dan kuah jadi tak menarik.Bila ayam dah empuk, masukkan daun kunyit.Biar kejap pastu bolehlah matikan api dan hidang

    Tiada ulasan:

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...