Rabu, 19 September 2012

POPIA DAN BUBUR JAGUNG

Menu ringkas makan petang..popia goreng biasa dan popia goreng bersira cili.inti boleh dipelbagaikan mengikut selera masing2..
 


 isi popia yang ringkas..bawang putih..bawang merah dan sikit udang kering ditumbuk.panaskan minyak,tumis bahan tumbuk masukkan sayur2.sayur agak layu..masukkan perasa,sikit serbuk lada hitam dan last pecah kan telur.kacau jap,matikan api.
 
 
Kalau nak bagi kelainan..buatlah popia goreng bersira cili
 
 Bahan Sos Cili:-2 sudu besar cili mesin
1 ulas bawang putih - tumbuk
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar cuka
1 sudu besar gula
3 sudu besar minyak
garam
bijan untuk tabur (jika suka)
Cara Membuat:-Panaskan minyak dan tumis cili dan bahan-bahan lain. Masak hingga pekat dan naik minyak. Masukkan popiah yang telah digoreng tadi. Taburkan bijan dan kacau rata. Angkat dan hidangkan


Sesekali masukkan bubur dalam menu makan petang.Kalini tekak terasa nak makan bubur jagung.Terlalu susah untuk dapatkan jagung segar disini..aku hanya gunakan jagung dalam tin.Rebus jagung sekejap dengan air,masukkan gula,sedikit garam,sagu,santan dan daun pandan.Aku hanya gunakan santan kotak.Kalau guna gula melaka/merah mesti lebih menarik warnanya.Tapi seperti biasa ..guna apa yang ada.gula melaka dah lama habis dari senarai stok simpanan.Selamat menjamu selera dengan keluarga tercinta...pstttt,arini ayat aku ala2 sastera sikit.takde idea sebenornya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...