Ahad, 9 September 2012

MEE ROJAK

Haii..bersiaran kembali.Rupa2nya dah sebulan lebih rumah aku ni tak berupdate.Tak dapat dielakkan sebab kebelakangan ni agak sibuk dengan aktiviti mengemas dan buang.Insyaallah bulan depan aku akan balik terus ke malaysia.Hujung bulan ni barang2 dah nak dimasukkan ke kargo untuk hantar belayar balik Malaysia.Itu yg sekarang sibuk memilih barang yang perlu dan untuk masuk tong sampah.Rupa2nya banyak juga barang2 dirumah aku ni.Insyaallah sempat kot kemas sebelum sampai tarikh balik.Dalam perancangan..insyaallah balik nanti aku tinggal di kuantan.Kitorang memang dah ada rumah.Orang yg sewa pun kitorang dah minta keluar bulan lepas.Balik ni kena baiki sikit2 rumah pastu beli barang2 macam orang baru masuk rumah sebab barang2 yg lama,semua aku sedekah pada adik2 sebelum datang Qatar.Mungkin tak beli beria ia sangat kot sebab laki aku tak pasti lagi kerja dimana.Takut terpaksa merantau lagi..Dalam kepala masih kosong,tak tahu nak buat projek apa balik nanti.kalau takde buat apa2..bosan juga dekat rumah tu.Nantilah kot difikirkan.Oklah..layan Mee rojak pulak.Resepi Mee Rojak Menanges ni aku ambil dari Blog Nanirostam yang glamour tu..sedap dan memang dah jadi resepi kegemaran kitorang.Cuma kali ni aku buat terpekat sedikit..
 
MEE ROJAK MENANGES

 


1kg mee kuning (celur)
1 biji keledek sederhana besar (rebus buang kulit dan kisar halus)
1/2 cawan biji bijan (goreng tanpa minyak dan kisar halus)
1 cawan kacang tanah (goreng tanpa minyak dan kisar halus)

Bahan untuk di kisar dan ditumis:-

10 batang cili kering (rebus dan buang biji)
2 biji bawang merah besar
4 ulas bawang putih
1 inci belacan
2 sudu udang kering

Bahan perisa :-

1/2 cawan air asam jawa
5 cawan cawan air
1 keping asam gelugur
1sudu makan garam
1/2 cawan gula
1 sudu teh serbuk perasa
1 cawan minyak untuk menumis

Kisar dan tumis sehingga naik bau. Masukkan bahan perisa. Masukkan kacang tanah, biji bijan , keledek dan air. Biar mendidih dan angkat.

Bahan bahan hiasan :-

Timun
taugeh
telur rebus
cucur udang
tauhu goreng
limau kasturi

Inilah rupa kuah yg agak terpekat  


Bahan2 Rojak yang agak simple.Sini agak kurang pilihan..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...