Sabtu, 25 Disember 2010

TAPAI PULUT

Tanak 3 cawan beras pulut bersama 3 1/2 cawan air.Tanak sampai pulut masak dan air betul2 kering.Alihkan kedalam bekas/talam..biarkan sampai pulut betul2 sejuk
Ambil 1/2 biji ragi.
Ragi dihancurkan..dengan menggunakan penapis ayakkan keatas pulut.Pastikan ragi kena pada keseluruhan bahagian pulut.Bolehlah isikan pulut yg dah diisi ragi kedalam daun pisang,daun getah atau yang susah dapat daun2 tu macam aku..isi je dalam tupperware(senang dan cepat)

Pastu balut bekas berisi tapai pulut dalam kain..aku belasah kain batik je.Letak bungkusan ni dalam tempat gelap..aku letak dalam lemari.Peram tapai ni dalam 2 hari..pastu boleh letak dalam peti..sejuk2 lagi sooodappp.
Petua dan pantang larang merapu mak aku:-
1.jangan tanak guna air banyak sebab nanti tapai tak manis..air je leeebihhh
2.Pastikan masa proses buat tapai takde ayam ternampak..nanti tapai tak jadi.Mak kata "kak li..hang kena buat tapai waktu malam sebab ayam dah tidoq"adake ayam disalahkan.Mak..mak..
3.Tapai tu betul2 masak/dah manis sama waktu dengan masa kita buat.Contohnya kita siap buat tapai tu pukul 9 malam maka kena buka bungkusan tu pukul 9 malam juga.Aku tak ikutpun..tapi tapai manis melecas juga..he..he..anak derhaka betul aku ni
4.Orang ada amal apa2 ilmu..bila buat tapai takkan menjadi.
5.Masa tengah datang bulan/haid jangan buat tapai..nanti tapai tak jadi.Kalau jadipun..tak manis.
6.Jangan banyak berborak masa proses buat tapai..nanti tapai tu 'merajuk'
Oklah..cukup banyak tu je petua dan pantang larang yang aku pun tak tau betul atau tak.Tapi banyak yg aku belasah langgar je..tapai jadikk je.Biasalah orang2 tua ni..sebenarnya pantang larang diorang tu ada sebab yg tersendiri..so pepandailah nak ikut ke tak.Macam aku..memang jenis derhaka sikit.Yang dilarang tulah yang aku suka sangat buat..he..he...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...