Rabu, 8 Mei 2013

Cendawan Goreng..

Entri kedua untuk harini :)..Menu kudapan aku petang semalam.Sejak baik dari demam..tekak aku ni ngada2 betul.Banyak yang teringinnya.Ini salah satu darinya..yang tak dapat lagi cheesecake secret resepi.Nantilah cik abang balik..aku ajak dia pergi beli.Nak drive sorang2..hu..hu..tak kuasa aku nak masuk bandar yang memanjang jem dan susah bebenor nak parking.jom..jom..kunyah2 depan tv sambil menambahkan lemak2 di badan...Resepi aritu aku usha2 google dan main salin je.Terlupa pula catit sumber dari blog mana.Jap lagi aku cari semula dan edit nama blognya..
 
Cendawan goreng tepung
 
500 gram cendawan
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung
1 biji telur
3 sudu besar serbuk kari(aku kurangkan sbb anak x tahan pedas)
1 sudu kecil serbuk kunyit
2 sudu besar air kapur (aku x isi)
garam
air
 
-Campur semua bahan.Adunan sederhana pekat.
-ini antara panduan yang aku pernah terbaca
*Pastikan cendawan betul2 kering.kalau tak..nanti cendawan goreng x rangup dan mudah lembut.
*masa menggoreng..minyak kena betul2 panas
*cendawan jangan biar dalam adunan tepung.Masa nak goreng..celup terus masuk dalam minyak
*cendawan siat kecil2
 

 
Sepiring untuk ngunyah2 depan tv..
 
 
Ni adunannya..tak pekat dan x terlalu cair.
 
 
 
  Basuh..siat2 kecil pastu toskan sampai kering. 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...