Sabtu, 17 Disember 2011

KUIH CARA MANIS

Salam pagi sabtu..hari cuti di qatar.Esok cuti lagi sempena qatar national day.Isnin anak aku baru mula sekolah balik.Selasa dia ada party la pulak di sekolah sebab minggu depan last diorang sekolah untuk term ni.Awal bulan Januari nanti masuk term 2 la pulak.Apalah yang aku nak masak untuk along bawa ke party sekolah dia nanti.Dahler dalam kelas tu budak pelbagai negara..adoiii.Dalam kepala ada dua yang aku dah rancang iaitu antara brownies cheese ataupun blueberry cheesetart.Tapi rasa2nya lebih berat kepada blueberry cheesetart kot.
Ini antara gambar masakan tertunggak untuk dimasukkan.Gambar agak kabur sebab masa ni phone aku dah mula bermasalah.Ni salah satu kuih tradisional yg aku minat tapi sayang sebab anak2 kurang sikit.So biasanya aku buat sikit jelah untuk aku ngan hubby.Kalau ikutkan aku masak main agak2..takde sukatan sebab memang tu stail aku masak dari dulu lagi.Tapi sebagai rujukan aku masukkan juga resepi dari junjs11 myresipi ni...

Bahan-bahan ( dalam 12 biji )

  • 100gm tepung
  • 200ml santan sederhana pekat/susu segar-aku guna santan dalam tin
  • 1 sudu besar jus pandan-aku guna esen pandan
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • beberapa titik pewarna hijau
  • gula sebagai inti

Cara-cara

  1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis.
  2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
  3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...