Rabu, 7 Julai 2010

Kuih Ketayap Inti Lempuk/Durian

Salam pagi yang kurang menceriakan kerana perut yang masih ada terasa sakitnya.Entah apa kenalah agaknya su dengan si kecik kena cirit birit.Padahal masak guna air mineral..cuma basuh2 je guna air paip.Mula2 siangnya adam kena..pastu malamnya mama pula terjangkit.Mama siap muntah2 sampai pedih rasa perut ni..risau tetiba gastrik datang balik je.Demam pun tetiba je datang..adoiii umah macam tongkang pecah.Tu lah..kalau kita yang sakit memang masalah besar.Tapi dalam tak sihat tu gagahkan diri juga masak.Harini alhamdulillah dah ok sikit.Mujurlah abang dengan along tak terjangkit sama.Oklah nak cerita panjangpun rasa macam tak berapa berdaya sangat nak ngadap laptop ni..pening nampak tulisan2 ni.Ni resepi sempoi je..kuih tradisi yang cukup senang untuk dibuat.Kali ni su buat intinya dicampur lempuk/durian.Layannnnn......


KUIH KETAYAP/DADAR


KETAYAP
Bahan2 Inti
1/2 biji kelapa parut putih
Gula biasa/ gula melaka secukupnya
1/2 cawan air
1 sudu besar tepung gandum
1-2 sudu besar lempuk/durian
1 helai daun pandan ~ basuh & simpulkan

Bahan2 Dadar
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan/susu segar (su guna santan dalam tin)
secubit garam
esen pandan/4 helai daun pandan-mesin dengan sedikit air
pewarna hijau secukupnya
1 biji telur
sedikit minyak

Cara Menyediakan Inti
1. Masak air bersama gula biasa / gula melaka hingga larut. Tapiskan ke dalam kuali.
2. Pastu masukkan kelapa parut,daun pandan dan lempuk/durian ke dalam air gula dan masak hingga inti menjadi agak pekat.
3. Bancuh tepung gandum dengan 2 sudu air kemudian masukkan ke dalam inti . Kacau2 rata sampai inti agak2 kering dan macam lekit2 sikit(lekit sebab ada isi tepung..nak ganti tepung jagung pun boleh)

Cara Menyediakan Dadar/kulit
1. Bancuhkan kesemua bahan2 sehingga sebati kalau guna daun pandan.. mesin pastu tapis ambil airnya.
2. Tapiskan bancuhan.
3. Panaskan kuali dengan api sederhana lalu lengserkan sedikit minyak(kalau guna non stick pan takyah pun takpe) . 4.Masukkan sesenduk adunan ke dalam kuali. Lenggangkan kuali hingga menjadi dadar yg agak nipis. 5. Biarkan kuih dadar masak. kuih tak perlu dibalikkan. Angkat & letak dalam pinggan. Ulang proses no. 4. 6. Sementara nak tunggu dadar ke 2 masak segera masukkan intikan kat dadar/kulit yang pertama td dan gulunglah kuih . Habiskan kesemua bahan2 & lepas tu bolehlah dihidang



LEMPUK


Nilah rupa lempuk yang su guna.Lempuk ni mak yang buat..dari tahun lepas lagi hayatnya.Kalau kena cara masaknya lempuk ni akan tahan setahun lebih tapi kena simpan dalam peti ais la.Yang dalam gambar ni adalah merupakan stok terakhir...bolehlah lepas gian nak makan durian.Sini ada juga jual durian tapi harganya???????kalau tak ngandung dan ngidam rasanya tunggu balik kampung baru beli dan makan puas puas..he..he..he..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...