Rabu, 21 Julai 2010

CHILLI CRAB

Banyak hari juga su tak mengupdate..bukan apa,masa agak terhad sekarang.Sibuk sikit dengan anak2.Ni nak menaip pun terganggu sebab sikecik mengacau.Suka betul dia tarik2 wayar pastu nangis2 nak main mouse.Fuhh kalau tengok dia pegang mouse..macam teror je..ha..ha..ha..Oklah sebelum meja komputer ni patah dikerjakan adam baik su terus pada resepi dibawah.Macam biasa masakan ni khas untuk along sebab dia memang hantu ketam..resepi ni su cilok kat sini

Chilli Crab


CHILLI CRAB
Bahan-bahannya
5 ekor ketam, dibersihkan dan dibelah 2
6 sudu makan sos tomato
1 biji telur, dipukul dengan 1/3 cawan air
1/2 cawan air
gula secukup rasa
garam secukup rasa
serbuk perasa, jika suka
minyak untuk menumis
Bahan untuk Dikisar
15 tangkai cili kering, direndam air panas
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Cara-caranya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis rempah yang telah dikisar sehingga naik bau. Bila rempah telah garing masukkan air, sos tomato, garam, gula dan serbuk perasa.
2. Masak rempah sehingga ia mendidih kemudian masukkan ketam. Dibalik-balikkan sehingga ketam masak. Rasakan kuahnya, jika ada yang kurang tambah gula dan garamnya.
3. Telur yang telah dipukul bersama sedikit air dituang dan gaul rata. Angkat dan boleh hidangkan.
*Nota: Telur dicampur air supaya ia tidak bergentel bila digaulkan dalam rempah dan ia juga dapat memekatkan kuahnya

Masak Lemak Labu


Ni pulak geng untuk makan dengan chilli crab.Masak lemak labu.Kalau cara su kena isi lada hitam sikit untuk mengelakkan angin.Tapi alhamdulillah perut su ni tahan lasak.Makan labu takde apapun..adam pun ok je tak kembung(adam masih menyusu badan)..biasalah anak mak..tolak kayu dengan batu je..ha..ha..ha..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...