Khamis, 13 Oktober 2011

BURASAK

Bermulanya proses menyapu sawang2 yang cukup banyak diblog aku ni.Sebagai permulaan..aku mulakan dengan makanan tradisi orang bugis.Family laki aku bukan keturunan bugis..dia jawa campur bajau tapi jiran2 kawasan rumah mentua aku majoritinya orang bugis.Tiap2 tahun kalau balik hari raya,memang dapatlah merasa makanan tradisi bugis ni..burasak.biasanya diorang sertakan dengan ayam lengkuas.Burasak ni diperbuat daripada beras.Kalau tekak aku..memang sooodappp wehhh.Dia rasa nasi lemak2 masin sikit.Kalau mak mentua aku..dia biasanya hari raya buat kelupis.Sebenarnya kelupis tu cara buat sama je macam ketupat daun palas tapi yang membezakan hanyalah daun yang digunakan.Rasanya ketupat lebih bagus sebab tahan lama.Kalau kelupis ni..dua haripun dah mula nak basi.Mungkin sebab daun yang digunakan tu macam bergetah sikit kot.
Oklah sambung pasal burasak ni..yang gambar2 kat bawah ni pemberian dari jiran mentua aku.Kali ni dia bagi dua jenis.Burasak biasa(warna putih) dengan yang gunakan pulut hitam
 Yang panjang tu pulut hitam.Burasak ni biasanya 4 atau 5 biji diikat sekali dalam ikatan tali tu.

Aku lebih suka yang burasak biasa..warna putih.Sekali makan mesti jatuh cinta.Korang mesti cuba..takpun buat je sendiri.Sooonangg je.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...